Dana houdt zich bezig met menselijke karakters; observaties van mensen vormen het uitgangspunt van haar werk. Zij is geïnteresseerd in de essentie van mensen, die juist te vangen is in vlugge veranderlijkheid van gelaatsuitdrukkingen, dit geeft haar werk een dynamisch karakter.

 

Hoewel haar werk onmiskenbaar associaties van Japonisme opwekt, zou dit als noemer haar werk onterecht kaderen. Geboren achter het IJzeren Gordijn en al een leven lang een bereisde wereldburger, zijn haar invloeden te verstrooid om te benoemen.

 

Haar werk uitleggen is een intuïtief en visueel iets, het moet gevoeld worden en het is aan de kijker om een band op te bouwen met het werk. Zoals Dana het zelf formuleert: ‘Woorden zeggen mij niets, ik begrijp door te kijken.’ In haar schilderijen, etsen, tekeningen en beelden heeft Dana ook een geheel eigen taal van symbolen en tekens ontwikkeld die zich niet leent voor een conventionele uitleg. 

DANA ANDREEV

Biografie

Dana Andreev (1951, Warschau) komt uit een familie van schilders en beeldhouwers; al als kind is beeldende kunst is voor haar een tweede natuur en ook in haar verdere leven toont zij een unieke vakkundigheid. Zij studeert cum laude af aan de Grafische Faculteit van de Kunstacademie van Warschau en verwerft in haar geboorteland Polen al snel faam met haar filmaffiches – Polen heeft een rijke historie in het ontwerp van filmposters.

Nadat de politieke situatie en de onvrijheid van haar moederland dwongen tot een vlucht, vestigde zij zich in 1982 in de Amsterdamse Jordaan. Er volgden nog vele jaren van vreemde thuislanden, onder andere de Verenigde Staten en Frankrijk, maar uiteindelijk waren Amsterdam en Nederland toch een nieuw thuis geworden.

In al haar werken is er een middelpunt, Dana observeert de mens in al zijn emoties; zij zoekt geen contact met de geportretteerden, maar houdt bewust afstand. Dat houdt de betovering, verwondering en eerste indruk in stand. Daarbij wordt haar richting ook in sterke mate bepaald door techniek; zo heeft Dana haar eigen grafische procedés ontwikkeld en staat zij ook open voor nieuwe technieken.

 

Een ander voorbeeld van haar hang naar innovatie is haar samenwerking met de Porceleyne Fles te Delft. Voor hen heeft zij een serie van keramiek en Delfts blauw borden ontworpen en beschilderd.

Verder exposeerde Dana onder meer bij PrintShop/Galerie Clement, Galerie Rademakers, Galerie Cheiron, Art Works  in Amsterdam, Galerie Raster in Utrecht, Galerie Art Options in Wijk bij Duurstede, SBK Kennemerland in Haarlem, CBK in Haarlem, Galerie K+A in Leiden, SBK Gooi en Eemer in Hilversum, Galerie van Hulsen in Leeuwarden, Museum Waterland in Purmerend, Galerie Kunst 2001 in Badhoevedorp, Galerie Hofman & vd Zee in Alphen a/d Rijn, Galerie Groeneveld in Almelo, L'Espace Bateau Lavoir in Parijs, Galerie Bozar in Antwerpen, Galerie AE in Göteborg. 

 

Werken in de collecties van:  ING, KPN, TNT, Ziekenhuis Diakonese in Leiden, Poster Museum Wilanow, Polen.